субота, 23 січня 2016 р.

Дидактичний матеріал для уроків історії в 6 класі по темі: Стародавній Єгипет


            Посібник містить завдання різних типів з теми  «Стародавній Єгипет», які складені згідно із змістом чинної програми з історії, що охоплюють різні сторони життя суспільства і поділяються на навчально – пізнавальні, навчально – розвиваючі та контрольні.

Дидактичний матеріал демонструє інноваційні методи та форми роботи під час проведення уроків історії та покликаний сприяти розумінню учнями суті основних закономірностей історичного розвитку, понятійного апарату, оволодінню вміннями і навичками роботи з підручником, історичними джерелами, спонукають до розвитку творчу та інтерактивну діяльність школярів, співпрацю учителя та учнів на всіх етапах  уроку.

Стародавній Єгипет
Тестові завдання №1
для перевірки засвоєння матеріалу по темі
«Вплив природно – географічних умов на розвиток єгипетської цивілізації. Повсякденне та господарське життя»
1.      Визначте яку роль в житті єгиптян відігравала річка Ніл (декілька правильних відповідей):
А) розлиття річки здобрювало ґрунт;
Б) часто приводила до повінню;
В) основне місце розселення населення;
Г) утворювала болота та зарості в низинах;
Д) сприяла розвитку будівництва дамб, зрошувальної системи;
Е) приносила багато руйнувань, епідемій, підвищувала смертність
2.      В Стародавньому Єгипті були наступні природні умови:
А) періодичне розлиття Нілу;  Б) велика кількість опадів;
В) м’які та родючі ґрунти;   Г) тверді та малородючі ґрунти;
Д) невелика кількість сонячних днів; Є) багато сонця.
3.      Чому було важливим будівництво зрошувальної системи?
А) влітку в Єгипті віє з пустелі палаючий, жаркий вітер. Він перетворюється у випалену сонцем пустелю, вкриту шаром жовтого пилу;
Б) люди мали змогу заробити гроші;
В) через будівництво населення згуртовувалося, що сприяло виникненню сусідської общини, а потім – номів;
Г) підвищення рівня науки, освіти;
Д) є основною причиною виникнення голоду, епідемій.
4.      Що визначало господарське життя Єгипту?
А) будівництво іригаційної системи;
Б)єгиптяни працювали неохоче, використовували працю рабів;
В) вирощування зернових культур, садів, виноградників;
Г) населення постійно воювало, господарство було у занепаді.
5.      Які ремесла визначали економіку держави?
А) ткацтво;
Б) судно будівництво;
В) ковальство;
 Г) ювелірна справа:
Д) гончарство;
Е) каменетісна справа;
Є) лікарство.
6.      Розташуйте в відповідній послідовності верстви суспільства єгиптян:
А) вельможі; Б) чиновники; В) раби;
Г) селяни; Д) жерці; Е) фараон;
Є) ремісники; Ж) воїни.
7.      Визначте, які функції виконував фараон:
А) займався марнотратством;
Б) був верховним правителем, головнокомандувачем, верховним суддею;
В) упродовж дня проводив прийоми, судові засідання, був верховним жерцем;
Г) розважався на змаганнях, прогулянках;
Д) ухвалював рішення розпочати війну, побудувати зрошувальну споруду, палац.
8.      Який спосіб життя вели знатні єгиптяни:
А) жили в глинобитних триповерхових, будинках;
Б) займали керівні посади в державі;
Г) жили в бідності, всі достатки віддавали фараонові;
Д) були безправними, не відрізнялися від простого люду.
9.      Головним заняттям стародавніх єгиптян було:
А) скотарство; Б) хліборобство; В) збиральництво.
10.  Працю невільників єгиптяни використовували:
А) в ремеслі;
Б) в домашньому господарстві;
В) на польових роботах, будівництві.
11.  Співвіднесіть терміни з їх визначенням:
А) піраміда; Б) сфінкс; В) культ; Г) податок.
1) збір на користь держави;
2) поклоніння комусь або чомусь, безмірне звеличення, обожнення;
3) статуя лежачого лева з головою людини;
4) гробниця фараона.
12.  Рабовласницький устрій – це:
А) безжалісне використання праці рабів на благо рабовласників;
Б) торгівля рабами з метою наживи;
В) завойовницькі походи фараона в Азію та Африку.

Тестові завдання №2
для перевірки засвоєння матеріалу по темі
«Утворення держави та цивілізації в Єгипті»
1.        Що таке ном?
А) громадське утворення;
Б) адміністративна одиниця Єгипту в давнину;
В) чиновник в єгипетському суспільстві, який збирав податки.
2.      Чим завершилося протистояння між Верхнім та Нижнім Єгиптом?
А) в 3000р. до н.е. переміг правитель Верхнього Єгипту Міну, який заснував першу династію і столицю;
Б) переміг фараон Джосер і наказав будувати піраміди;
В) в 3000р. до н.е. номи об’єдналися в державу навколо Нілу.
3.      Династія – це …?
А) влада фараона, якого обирало населення;
Б) покоління правлячих осіб, які були між собою родичами;
В) боротьба між родичами верхівки суспільства за владу.
4.      Назвіть першу столицю Єгипту:
А) Мемфіс;  Б) Фіви;  В) Сієна.
5.       Жерці – це…?
А) ті, хто виконували настанови населення;
Б) були верховними божествами;
В) суспільна група, що проводили релігійні обряди.
6.      Чому єгиптяни споруджували піраміди?
А) щоб поховати фараона та інших вельмож після смерті;
Б) згідно вірування душа може жити доти, доки їй є куди
повернутися;
В) щоб звеличити славу фараона після його смерті.
7.      Коли було споруджено першу піраміду і для якого фараона?       А) в 3000р. до н.е. для фараона Міну;
Б) в 2650р. до н.е. для фараона Джосера?
В) в 1560р. до н.е. для фараона Хеопса.
8.      Опишіть будівництво пірамід.
9.      Шадуф – це…?
А) канал для зрошення;
Б) пристрій для подачі води на високі прибережні ділянки;
В) система водопостачання в жилі квартали міста.
10.  Співвіднесіть терміни з їх визначенням:
А) міфи; Б) ном; В) канони; Г) мумія.
1) твердо встановлені правила; 2) висохле тіло, обмотане бинтами; 3) назва області в Єгипті; 4) розповідь про богів, обожнених героїв, уявних істот.
11.  Держава – це…?
А) система влади, коли загальний порядок у суспільстві підтримується за допомогою спеціальних людей і організацій;
Б) територіальна  одиниця, на чолі якої стоїть  номарх;
В) об’єднання людей біля сильного вождя.
12.    Співвіднесіть терміни з їх визначенням:
А) піраміда; Б) сфінкс; В) культ; Г) податок.
1) збір на користь держави; 2) поклоніння комусь або чомусь,
безмірне звеличення, обожнення якоїсь особи; 3) статуя лежачого
лева з головою людини; 4) гробниця єгипетського фараона.
Тестові завдання №3
для перевірки засвоєння матеріалу по темі
«Розквіт та занепад Єгипту в ІІ тис. до н.е.»
1.      З якою метою єгиптяни утворили велику армію?
А) щоб тримати народ у покорі;
Б) збирати податки з населення;
В) завойовувати нові землі, давати відсіч нападникам;
Г) будувати піраміди, храми;
Д) фараони намагалися створити світову державу від Ефіопії до Євфрату.
2.      Назвіть першого фараона, який здійснив завойовницький похід за межі Єгипту?
А) Рамзес ІІ; Б) Тутмос І; В) Тутмос ІІІ.
3.      Визначте особу:
«Від 1504р. до н.е. до 1483р. до н.е. володаркою Єгипту була дочка Тутмоса І. Це був перший в історії випадок утвердження жінки на найвищих щаблях влади. За її володарювання тривало будівництво храмів у Єгипті, розпочаті в попередні роки, споруджено грандіозний погребальний храм для самої правительки, відомий як храм у Дейр – ель – Бахрі».
А) Клеопатра; Б) Нефертіті; В) Хатшепсут.
4.      Яких здобутків набула єгипетська держава за часів правління Тутмоса ІІІ:
А) держава зазнала занепаду і була завойована іншими народами;
Б) приєднав Сирію;
В) втратили контроль над населенням, що призвело до повстань;
Г) держава зазнала вершини своєї могутності;
Д) наступники фараона продовжили його політику, могутність Єгипту визнали тодішні великі держави.
5.      Що характеризує єгипетську армію?
А) основою війська була піхота;
Б) з ІІ тис. до н.е. почали використовувати кінноту;
В) військова тактика була одноманітною, не було дисципліни;
Г) використовували колісниці, луки, бойові сокири;
Д) армія була слабкою, що стало причиною занепаду;
Е) використовували найманців з інших держав.
6.      Держава – це особлива організація суспільства.  З перерахованого нижче прийнято вважати ознаками держави:
А) хліборобство; Б) військо; В) родова община;
Г) наявність міст; Д) одноосібний правитель – цар;
Е) територія; Є) зрошувальна система; Ж) писемність;
З) рада старійшин; И) писемні закони.
7.      Найбільші завоювання здійснили єгипетські фараони:
А) Тутмос І; Б) Тутмос ІІІ; В) Рамзес ІІ.
8.      Визначте причини занепаду Єгипту:
А) утримання великої армії, на яку витрачалося багато коштів;
Б) освоєння родючих земель на завойованих територіях;
В) постійні суперечки між військовою знаттю та жерцями;
Г) послаблення влади фараона, змови;
Д) зведення нових міст, мегалітичних споруд;
Е) обтяження становища в державі через рабовласницький устрій;
Є) покращення торгівлі, розвиток ремесла;
Ж) посилення нападів сусідніх племен, опір підкорених
народів;
З) виснаження держави внаслідок боротьби між фараонами та жерцями.
9.      Що з наведених нижче фактів характеризує фараона Рамзеса ІІ:
А) воював з Хетською державою, яка хотіла підкорити Єгипет;
Б) побудував собі найбільшу піраміду;
В) через 16 років безперервних війн між хетами та єгиптянами було укладено одну з найперших в історії людства мирну  угоду, згідно з якою відбувся поділ Сирії та Палестини;
Г) привів державу до занепаду, підвищив податки;
Д) Було споруджено нову столицю Пер – Рамзес, храми, канали, дороги.
10.  Що свідчить про розквіт Єгипту:
А) освоєння родючих земель на завойованих територіях, використання нових знарядь праці в сільському господарстві;
Б) покращення торгівлі, розвиток ремесла, прокладення нових торгівельних шляхів;
В) повстання незадовільного населення;
Г) утримання великої армії, на яку витрачалося багато коштів;
Д) зведення нових міст, мегалітичних споруд;
Е) послаблення влади фараона, змови;
Є) обтяження становища в державі через рабовласницький устрій;
Ж) розвиток освіти, наукових знань  та мистецтва.
11.  Визначте особу за описом: 
«На чолі своєї армії він рушив до Азії, що славилася своїми багатствами. Чисельні царі Сирії та Палестини об’єднали свої розрізнені загони і чекали фараона в могутній фортеці Мегіддо. Воєначальники радили фараонові не ризикувати і вибрати обхідний шлях.  Проте він вирішив піти в Мегіддо небезпечним, але найкоротшим шляхом… За його правління кордони Єгипту дійшли до річки Євфрат, а в Африці – до четвертого порогу Нілу».
12.  Розкрийте зміст наступного логічного ланцюжка: Завойовницькі війни правителів Єгипту – посилення знаті та храмів – виснаження країни – занепад у господарстві хліборобів – послаблення влади фараонів – занепад Єгипту.

Тестові завдання №4
для перевірки засвоєння матеріалу по темі
«Освіта, наукові знання, мистецтво, архітектура давніх єгиптян.»
1.      Що таке ієрогліфи?
А) давньоєгипетське письмо;
Б) схематичні малюнки, що позначають слова;
В) алфавіт єгиптян.
2.      На чому робили написи?
А) на каменю, потом на папірусі;
 Б) на папірусі, потім на камені;
В) на глиняних дощечках, потім на папірусі.
3.      Що характеризує єгипетську освіту?
А) всі були безграмотні, не покладали зусиль вчитися;
Б) усі хлопці 7-8 років вчилися у школі при храмі;
В) навчання було безкоштовне;
Г) освіта була завершеною, коли були опановані ієрогліфи, мистецтво, читання, письмо, арифметика, геометрія, географія;
Д) дівчата зобов’язані були навчатися в школах;
Е) освіта давала можливість обійняти адміністративну посаду.
4.      Хто з вчених розгадав єгипетське письмо:
А) В. Хвойка;
Б) Ж. Шампольйон;
В) Геродот.
5.      Що знали про світ і людину давні єгиптяни?
А) вміли вимірювати час, перші винайшли годинник;
Б) займалися астрономією;
В) освіта була не популярною, не вміли читати та писати;
Г) будівництво мегалітичних споруд, каналів, свідчить про  високі математичні знання;
Д) високій рівень медичних знань;
Е) наймали вчених з інших держав;
Є) жерці забороняли розвиток науки та мистецтва.
6.      Скульптурний портрет -  це … ?
А) статуї, якими прикрашали храми, палаци, гробниці;
Б) скульптура, яка використовувалась за певних правил;
В) різьба по каменю.
7.      Рельєф – це …?
А) скульптура, яка використовувалась за певних правил;
Б) об’ємне зображення на площині;
В) різнокольоровий малюнок.
8.      Чим були оздоблені стіни храмів та гробниць?
А) коштовним камінням та золотом;
Б) сценами з буденного життя чи війн;
В) статуями фараонів та вельмож;
Г) художники точно відтворювали тварин, рослини, предмети;
9.      Дайте відповіді:
А) кам’яна фігура лева з головою людини;
Б) майстер, який висікає художнє зображення;
В) вчений, який вивчає планети та зірки; 
Г) вид єгипетського письма.
10.  Напишіть слова, які б ви використали при складанні розповіді про архітектуру Єгипту.
11.  Яке слово у поданому переліку зайве?
А) Ніл, Міну,піраміда, жерці,Ассирія;
Б) Мемфіс, Фіви, Пер - Рамзес, Вавілон;
В) Тутмос ІІІ, Хатшепсут, Рамзес ІІ, Дарій І.
12.  Напишіть основні поняття з теми
«Освіта, наукові знання, мистецтво, архітектура давніх єгиптян» .





Тестові завдання №5
для перевірки засвоєння матеріалу по темі
«Міфи та релігія Стародавнього Єгипту»
1.      Житлом богів у Давньому Єгипті вважалися:
А) храми;  Б) собори;  В) піраміди.
2.      Верховним жерцем у Давньому Єгипті був:
А) фараон;  Б) візир; В) жрець Амон-Ра.
3.      Спробу релігійної реформи у Давньому Єгипті здійснив:
А) Тутмос ІІІ;  Б) Ехнатон;  В) Тутанхомон.
4.      Служителями богів у храмі були:
А) жерці;  Б) номархи; В) писарі.
5.      Кого у Давньому Єгипті вважали живим богом:
А) Верховного жерця Амон-Ра; Б) Озіріса; В) фараона.
6.      З якими природними явищами пов’язували египтяни смерть Озіріса:
А) з розливом Нілу; Б) із посухою; В) із сонячним затемненням.
7.      Наймогутнішим богом у Давньому Єгипті вважався:
А) бог землі; Б) бог царства мертвих; В) бог сонця.
8.      У Давньому Єгипті висушене тіло померлого обгорнуте бинтами, називалося:
А) мумія; Б) мастаба;  В) саркофаг.
9.      Давньоєгипетський бог, якого Ехнатон оголосив єдиним богом царства:
 А) Атон; Б) Озіріс; В) Амон-Ра.
10.  Істота з тулубом лева та головою людини, що охороняла гробниці фараонів:
А) Апіс;  Б) Хеопс; В) Сфінкс.
11.  Бог мудрості у Давньому Єгипті, який навчив людей читати і писати:
А) Тот;  Б) Геб; В) Амон-Ра.
12.  Охарактеризуйте зображення:

Тестові завдання №6
для тематичного оцінювання по темі
«Стародавній Єгипет
1.      Яке царство утворили південні номи?
А)Нижній Єгипет; Б) Верхній Єгипет; В)Чорну землю.
2.      Хто у Єгипті виконував роль посередників між богами та людьми? 
А)Жерці;   Б)Фараони;  В) Вельможі;  Г)Раби.
3.      Як називалась знать, яка займалась виконанням релігійних обрядів? 
А)Жерці;   Б)Фараони;  В) Вельможі;  Г)Раби.
4.      Чому мумії фараонів так довго зберігались?
А) їх тіла після смерті обробляли спеціальними речовинами;
Б) з гробниць відкачували повітря;
В) вони були святими, не такими як прості смертні.
5.      Яким терміном називається віра у надприродні сили?
А) Релігія;  Б) Реформа;  В) Революція;  Г) Еволюція. 
6.      Які природні фактори сприяли розвитку землеробства у стародавньому Єгипті?
А) вологий клімат і багато дощів;
Б) жаркий клімат і розливи Нілу;
В) родючий ґрунт на берегах Нілу;
Г) помірний клімат;
Д) велика кількість піску у пустелі.
7.      На честь якого фараона була споруджена найбільша
 піраміда?
А) Хеопса; Б) Тутмоса ІІІ; В) Ехнатона; Г) Тутанхамона.
8.      Як називається місце, де річка, впадаючи у море, наносить намул, а потім промиває у ньому кілька русел?
А) Оазис;  Б) Болото;  В) Дельта; Д) Джерело.    
9.      Якими державними справами опікувався  Рамзес ІІ?
А) Вів завойовницькі війни;
Б) Під час війни з Хетським царством втратив частину Єгипту;
В) Займався будівництвом нової столиці Пер – Рамзес;
Г) Споруджував храми, канали, дороги;
Д) Уклав одну з найперших в історії людства мирну угоду з хетами  про поділ Сирії та Палестини;
Є) Привів Єгипет до занепаду.
10.  Який єгипетський бог панував у царстві мертвих?
А) Озіріс;  Б) Сехмет;  В) Анубіс;  Г) Хатхар;  Д) Ра.
11.  Виберіть твердження, які характеризують становище рабів
А) Були вільними але бідними;
Б) Були бідними і не мали свободи;
В) Працювали власними знаряддями праці;
Г) Працювали знаряддями праці рабовласника;
Д) Отримували мізерну заробітну плату.
12.  Хто це? Знайдіть відповідне зображення.
А) Його вважали сином бога і він говорив від бога, а після смерті його ховали у величезній гробниці.
Б) Він був царем, потім його вбили, але після того, як він ожив, він знову повернувся до мертвих.
В) Вони передають волю згори та приймають підношення, вони багато знають, але приховують свої знання.
Г) Їх люблять, вони священні. Вони приносять користь, полюбляють гратися. Коли вони вмирають, їхні тіла бальзамують і ховають на спеціальному цвинтарі. Якщо людина вб'є її, то цю людину теж убивають.
Д) Він злий володар пустелі та страхітливого вітру хамсин, який п'ятдесят днів несе пісок із пустелі. Із ним пов'язують солону воду, яка не втамовує спрагу, а тільки розпалює її. Він  убив свого брата та сам був убитий своїм небожем.

Тестові завдання №7
для тематичного оцінювання по темі
«Стародавній Єгипет»
1.      Держава в Давньому Єгипті виникла через необхідність:
А) об’єднання сил хліборобів-общинників для будівництва зрошувальних систем; для захисту від зовнішніх ворогів;
Б) для захисту від зовнішніх ворогів; для ведення загарбницьких війн;
В) для ведення загарбницьких війн; утримання рабів;
 Г) об’єднання сил хліборобів-общинників для будівництва зрошувальних систем; утримання рабів у покорі.
2.      Писемність єгиптян: А) клинопис; Б) ієрогліфи; В) алфавіт.
3.      Установіть відповідність між термінам та визначеннями:
1. Ієрогліф;   А) Адміністративна одиниця
2. Фараон;    Б) Матеріал для письма, виготовлений з тростини
3. Папірус;   В) Збірка етичних правил
4. Ном;          Г) Знак-малюнок для позначення слова чи складу
                      Д) Правитель Єгипту
4.      Своїм існуванням Єгипет завдячує:
А) клімату; Б) корисним копалинам;
В) річці Ніл; Г) вдалій політиці правителів.
5.      Що було раніше:
А) походи Тутмоса IIІ; Б) будівництво піраміди Хеопса;
В) підкорення Нижнього Єгипту Верхнім; Г) походи Рамзеса ІІ.
6.      Об'єднаний Єгипет був у:
А) 3000 р. до н.е.; Б) 2000 р. до н.е.; В) 1000 р. до н.е.
7.      Найбільшою територія Єгипту була за часів фараона:
А) Хеопса;  Б) Тутмоса III; В) Рамзеса II; Г) Менеса.
8.      Виберіть правильне твердження:
А) основним заняттям єгиптян було полювання;
Б) єгиптяни розводили в основному кіз, корів та коней;
В) основним заняттям єгиптян було поливне землеробство;
Г) Єгипет завоював значні території в Азії.
9.      Виберіть помилкове твердження:
А) єгипетська цивілізація - одна з найдавніших;
Б) мистецтво Давнього Єгипту мало значні здобутки;
В) портретні скульптури давніх єгиптян мали безпосереднє відношення до культу мертвих;
Г) на східному березі Нілу лежить "місто мертвих" - місце поховань.
10.   Єгипетські піраміди – це…?
А) гробниці правителів; Б) скарбниці фараонів; В) космічні маяки інопланетних зорельотів; Г) господарські споруди.
11.  Яку реформу провів фараон Рамзес ІІІ?
А) релігійну; Б) судову; В) військову;  Г) адміністративну.
12.  Заповніть таблицю «Розвиток культури в Давньому Єгипті».
Галузь культури
Досягнення
Архітектура

Мистецтво

Наукові знання          

Література


Тестові завдання №8
для тематичного оцінювання по темі
«Стародавній Єгипет»
1.      Єдина держава в Єгипті утворилася близько:
А) 3500 р. до н. е.;     Б) 3000 р. до н. е.;    В) 2500 р. до н.е.   
2.      Стародавні єгиптяни називали свою державу:
А) «далека країна»;   Б) «червона земля»;  
В) «дар Нілу»;     Г) «чорна земля».
3.      Столицями  Давнього Єгипту були міста:
 А) Ахетатон, Вавилон; Б) Ахетатон, Каїр;   В) Мемфіс, Фіви;   Г) Каїр, Мемфіс.
4.      Система влади, яка існувала  у стародавньому Єгипті, називається:
 А) демократія;        Б) монархія;           В) олігархія;   Г)тиранія.
5.      Знайдіть зайве:
1) шадуф; 2) дамба; 3) канали; 4) хамсин; 5) плуг; 6) «червона земля»; 7) оранка.
       А) 1,3.           Б) 2,4.       В) 5,7.      Г) 4,6.
6.      Держава в Давньому Єгипті виникла через необхідність:
 А) об’єднання сил хліборобів-общинників для будівництва зрошувальних систем; для захисту від зовнішніх ворогів;
 Б) для захисту від зовнішніх ворогів; для ведення загарбницьких війн;
В) для ведення загарбницьких війн; утримання рабів у покорі;
Г) об’єднання сил хліборобів-общинників для будівництва зрошувальних систем; утримання рабів у покорі.
7.      В Стародавньому Єгипті суспільна піраміда із наведених нижче верств населення складалася в наступному порядку:
1. вельможі; 2. жерці; 3. раби; 4. селяни та ремісники; 5. фараон.
 А) 5, 1, 2, 4, 3.    Б) 5, 1, 4, 2, 3.   В) 5, 1, 4, 3, 2.  Г) 5, 2, 1, 4, 3.
8.      Установіть відповідність між староєгипетськими богами та родом їх занять:
1)  Анубіс      А) староєгипетський бог сонця
2)  Озіріс        Б) бог-творець, покровитель мистецтва та     ремесел
3)  Ра   В) бог відродження, цар загробного світу
4) Птах           Г) бог неба
            Д)  провідник померлих до загробного світу
9.      Визначте, які релігійні споруди були побудовані в Стародавньому  Єгипті:
А) 1, 3, 4.  Б) 2, 3, 4.   В) 1, 2, 4.   Г) 1, 2, 3.
               1                     2                   3                               4
10.  Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями.
1) міфи           А) монументальна скульптура, яка висічена з 
                        монолітної вапняної скелі у вигляді лева, що
                        лежить, лице якого має портретну схожість з
                        фараоном Хефремом;
2) ієрогліфи   Б) оповідання про минуле, навколишній світ, яке
                        описує події за участі богів і героїв про походження
                        світу, богів і людства;
3)  сфінкс       В)  збережене бальзамоване тіло;
4) папірус      Г) назва письмового знаку, який може означати цілі
                        вислови, слова;
                        Д) товстий папіроподібний матеріал, що
                        виготовлявся зі стебел рослини, та
                        використовувався як основа для письмен.
11.  Встановіть історичну особу за описом.
Цей фараон був хоробрим воїном і талановитим полководцем. Він здійснював завойовницькі походи. Правителі Сирії були вимушені визнати його владу. Цей фараон щорічно особисто об'їжджав свої володіння і карав непокірних.
12.  Давньоєгипетській культурі не належить такий
елемент культури:
А) агон; Б) піраміда; В) храм;  Г) ієрогліф;  Д) канон.

Завдання для практичної роботи в групах до теми
« Міфи та релігія Стародавнього Єгипту»
№1 «Вірування єгиптян»
1.    Розгляньте ілюстрації. Визначте, яких богів там зображено. Охарактеризуйте кожного (Озіріс, Ізіда, Тот, Сет, Анубіс, Ра).
2.    Відповісти на питання:
А) Що в віруванні єгиптян говорить про навколишній світ?
Б) Чи можна дізнатися з вірувань єгиптян про їхні заняття?
В) Що свідчить про безмежну владу фараона?
Г) Чому в Єгипті виник міф про воскресіння Бога?
3.    Хто належить до богів, а хто – до людей?
1) Тутмос; 2) Тот; 3) Ра; 4) Рамзес; 5) Хеопс; 6) Озіріс;   7) Ехнотон; 8) Джосер; 9) Сет; 10) Ізіда; 11) Гор; 12) Міну; 13) Тутанхомон; 14) Нефертіті; 15) Хатшепсут.
№2 «Міфологія єгиптян»
1.      Міфи – це…?
А) оповідання про подвиги давніх героїв;
Б) розповіді, в яких утілено уявлення давніх людей про світ і його будову;
В) обожнення явищ природи, небесних тіл, тварин.
2.      Які явища природи зображено в міфі про Озіріса та Сета?
3.      Складіть пантеон богів Давнього Єгипту, заповнивши таблицю:
Ім’я бога
Що уособлює, як зображується
4.      Робота з ілюстрацією підручника (стор. 54). Визначте, яких богів зображено, стисло охарактеризуйте їх.
№3 «Уявлення про потойбічне життя»
1.      Чому єгиптяни прагнули зберегти тіло померлої людини? Складіть варіанти відповіді до цього питання, використовуючи текст підручника (стор. 55).
2.      Прочитайте слова промови з «Книги мертвих», з якими небіжчик звертався до богів під час «суду Озіріса». Що засуджували єгиптяни? «Я не коїв зла людям. Я не піднімав руки на слабкого. Я не був причиною хвороби, сліз. Я не вбивав і не наказував вбивати, не завдавав страждань».
3.      Розгляньте малюнок «Суд Озіріса» в підручнику (стор.55). Складіть розповідь, використовуючи план:
А) що відбувається на малюнку?
Б) де зображено Озіріса? Що дає підстави для висновку, що він – цар потойбічного світу?
В) які боги приймають участь в суді, де вони знаходяться на
малюнку, що роблять?
Г) викажіть власне враження від малюнку.
№4 «Місце фараона в релігії єгиптян»
1.    Фараон – це …? Складіть декілька варіантів відповідей,
які б уособлювали визначення «фараон», використавши текст
підручника (стор. 56).
2.    В одному з папірусів ХІІ ст.. до н.е. перераховано список подарунків фараона храмові:  худоба – 421362 голів, сади – 433, кораблі – 83, міста в Єгипті – 56. Як характеризує цей документ відносини між фараоном та жерцями?
3.    Чому фараона зображують поряд з богами? Чи міг
простолюдин бути зображений біля богів?

Творчі та логічні завдання
1.      Яка подія, на думку істориків, «...мала революційне значення в історії Давнього Єгипту, оскільки зосередження людських і матеріальних ресурсів усієї долини та Дельти Нілу в руках центрального уряду створило сприятливі умови для розбудови ефективної загальноєгипетської іригаційної системи»? Доведіть свою думку.
А) об’єднання Верхнього та Нижнього Єгипту фараоном Міною;
Б) приєднання до Єгипту Сирії та Палестини фараоном Тутмосом III;
В) упровадження релігійно-політичної реформи фараоном Ехнатоном;
Г) звільнення Єгипту від панування гіксосів фараоном Яхмосом.

2.      Історична розминка.
Впишіть правильні відповіді.                          
1. Ім’я бога сонця в Єгипті.
2. Назва єгипетської столиці періоду Середнього царства.
3. Ім’я бога потойбічного царства.
4. Назва єгипетської столиці за часів правління Ехнатона.
5.Ім’я фараона, який ліквідував усі реформи Ехнатона і повернув столицю в Мемфіс. 

3.      Розв’яжіть кросворд
1. Фігура лева з людською головою.
2. Забальзамоване тіло померлої людини.
3. Верхні частини колони.
4. Прикраси на стінах храмів.
5. Наука про зірки.
6. Матеріал для письма.
7. Знаки-малюнки.
8. Культова споруда.

4.      Метод « Мікрофон»
Продовжте речення:
1. «Коли мені кажуть, що культура Стародавнього Єгипту  має неперевершені зразки людської творчості, то я пригадую…»
2. « Релігія Стародавнього Єгипту  -  це, насамперед, …»
3. «Я захоплююсь єгиптянами, тому що…»
4. «А насправді було це так…»
5. «Якщо ви були б дослідником історії Єгипту, на що б ви звернули увагу в першу чергу?»
5.      Знайти слова і скласти речення по темі «Релігія і міфологія в стародавньому Єгипті»
к
м
г
р
о
б
в
о
к
у
л
а
д
о
з
ф
а
р
а
о
н
і
р
а
м
з
е
с
в
с
о
м
т
у
т

6.      Розв’язати лабіринт і знайти слова, які розкривають тему «Освіта, наукові знання, образотворче мистецтво та архітектура давніх єгиптян»
П
Т
А
К
З
І
Р
Н
А
У
К
А
А
Я
П
Л
П
К
К
С
Р
Н
О
О
І
А
Ь
І
І
К
Л
Р
Р
Л
З
Л
Ш
І
Е
Е
У
У
О
М
Ь
С
И
П
С







7.      Яку роль відіграло виникнення наукових знань, писемності та освіти, як це вплинуло на розвиток Стародавнього Єгипту? У чому виявилося з найбільшою повнотою?
8.      Складіть розповідь, використовуючи наступний логічний ланцюжок: утворення єдиної Єгипетської держави – турбота держави про зрошувальну систему – міцне господарство хліборобів – збільшення податків – посилення Єгипетської
 держави.
9.      Прочитайте уривок і дайте відповіді на запитання.
«Богом річки Ніл був Хапі. Саме тому розлив Нілу називали приходом Хапі. Біль¬шість часу Хапі жив у печері біля Асуана і звідти керував рівнем води. Єгиптяни складали хвалебні гімни, оспівуючи Хапі, що дарує життя та всілякі гаразди».
-          Як у міфах відображено особливості господарського життя єгиптян?
-          Які природні умови були сприятливими для землеробства?
-          Яку роль відігравало землеробство в житті єгиптян?
-          Які зміни внесла людина в природу Єгипту вже в давні часи?
10.  В повчаннях сину фараон писав: «Не довіряй біднякам, вони самі небезпечні вороги; цар славетний знаттю, звеличуй її; підтримуй воїнів, нагороджуй їх майном, землею, худобою».  Визначте, чому фараон вважав бідняків ворогами. Якими засобами потрібно укріплювати царську владу? Чиї інтереси в державі  захищав фараон?
11.  Розгляньте в підручнику давньоєгипетські малюнки, споруди, статуї. Охарактеризуйте основні правила виконання. Яка їх роль як джерела знань? 

1 коментар: