субота, 23 січня 2016 р.

Дидактичний матеріал для уроків історії в 6 класі: Лічба часу в історії. Життя людей за первісних часів


            Посібник містить завдання різних типів з теми  «Первісне суспільство», які складені згідно із змістом чинної програми з історії, що охоплюють різні сторони життя суспільства,  поділяються на тестові для перевірки засвоєння нового матеріалу, узагальнення та тематичного оцінювання, історичні диктанти, завдання для практичної роботи, розвиваючі та творчі завдання, робота з візуальними джерелами.

Дидактичний матеріал демонструє інноваційні методи та форми роботи під час проведення уроків історії та покликаний сприяти розумінню учнями суті основних закономірностей історичного розвитку, понятійного апарату, оволодінню вміннями і навичками роботи з підручником, історичними джерелами, спонукають до розвитку творчу та інтерактивну діяльність школярів, співпрацю учителя та учнів на всіх етапах  уроку.

Розділ І  Лічба часу в історії
(хронологічні задачі)
1.      Накресліть стрічку часу та позначте на ній:
А) 2650 р. до н.е. – спорудження першої піраміди фараона Джосера;
Б) 965 р. до н.е. –  початок правління царя Соломона;
В) 1914р. –  початок Першої світової війни.
2.      Порахувати:
А) Скільки років сягнуло від початку І Олімпійських ігор в 776 р. до н.е.
Б) В 1240 – 1230 рр. до н. е. відбулася війна ахейців з Троєю. Нанести ці дати на стрічку часу, порахувати скільки років йшла війна.
3.      Виконати завдання:
А) У якому році починається ХХІ ст.?
Б) До якого століття належить: 1991р, 889р.?
В) В  230р. до н.е. імператор Китаю Цінь Ши Хуан-ді  наказав спорудити погребальний комплекс. Місце розташування гробниці було таємницею. В 1974р. працівники при проведенні ремонтних робіт випадково знайшли захоронення Цінь Ши Хуан-ді. Скільки років місце поховання імператора було невідомим?
4.      Розв’яжіть  завдання:
А) І Пунічна війна розпочалась в 264 році до н.е., а закінчилась
перемогою Риму над Карфагеном у 214 р. до н.е. Скільки років
 тривала І Пунічна війна?
Б) Рим було засновано в 753р. до н.е. Скільки років Риму?
В) До якого століття належить  1648рік?
5.      Порахувати:
А)  Грецькі колонії в Північному Причорномор’ї були засновані в VІ ст. до н.е.  Кримський півострів ввійшов до складу України в 1954р?  Скільки століть відділяють ці події?
Б) Як визначити високосні роки?
В) Складіть власну задачу?
6.      Накреслити стрічку часу, позначити на ній:
А) 336р. до н.е. – проголошення Александра ІІІ царем Македонії:
Б) 621р. до н.е. – укладення законів Драконта;
В) 1939р. – початок Другої світової війни.
7.      Розв’яжіть  завдання:
А) Філософ Сократ жив в 480р. до н.е. Чи міг він бути очевидцем Саламинської битви, яка відбувалася в 480р. до н.е.?
Б) В 1492р. Христофор Колумб відкрив Америку. Скільки років тому це сталося?
В) В 221р. до н.е. в Китаї почалося спорудження Великої китайської стіни. Будівництво тривало 10 років. Чи могли ці події співпасти з Другою пунічною війною 218 – 201рр. до н.е.?
8.      Порахувати:
А) В 1648р. розпочалася Національно – визвольна війна
 українського народу проти Речі Посполитої. Скільки років
 потому це відбулося?
Б) Який рік був наступним після 173р. до н.е.?
В) В 2650р. до н.е. була збудована перша піраміда в Єгипті.
Скільки років цій споруді?

9.      Виконати завдання:
А) В 1037р. Ярославом Мудрим була заснована перша бібліотека при Софіївському соборі.  В  ІІІ ст. до н.е. в Александрії закладено найбільшу бібліотеку того часу. Скільки століть сягнуло між цими подіями?
Б) В якому столітті ви народилися? Як порахувати скільки вам років?
В) Який рік був раніше: 1700 р. до н.е., 1699 р. до н.е., 1701 р. до н.е.?
10.  Розв’яжіть  завдання:
А) Визначте століття, тисячоліття: 5600р. до н.е., 1432р. до н. е., 48р., 1861р., 1991р.
Б) Порахувати скільки років пройшло від зведення Великої китайської стіни (221р. до н.е.) до падіння Римської імперії (476р.)?
В) Октавіан Август правив Римом від 30р. до н.е. до 14 р. Порахувати скільки років імператор  був при владі?
11.  Поміркуйте:
А) У якому столітті ми зараз живемо?
Б) У якому столітті ви народилися?
В) Як порахувати роки життя? Наведіть приклади.
12.  Порахуйте:
А) Скільки століть амфітеатру Колізею, якщо його було збудовано в І ст.?
Б)  Скільки років Юлій Цезар був при владі (49 – 44рр. до н.е.)?
В) В 323р. до н.е. після смерті Александра розпалася
Македонська імперія. В 453р. розпалася держава гунів. Скільки років відділяють ці події?
13.  Розв’яжіть  завдання:
А) Відома скульптура Афродіта (Венера) Мілоська  була створена в 120 р. до н.е. Чи міг її бачити Цезар, який помер в 44р.?
Б) Скільки років відомій картині Леонардо да Вінчі «Мона Ліза», яка була намальована в 1519р.
В) Розмістити в хронологічній послідовності: 100тис. р. до н.е.,2 млн. р. до н.е.,120р. до н.е.
14.  Виконати завдання:
А) На стрічці часу  нанести свою дату народження та своїх батьків. Порахувати наскільки вони старші за вас.
Б) Нерон (54 – 68рр.) римський імператор помер у віці 30 років. Скільки було йому років, коли він прийшов до влади?
15.  Порахуйте:
А) Скільки років потому розпалася Римська імперія (476р.)?
Б) В якому столітті правив Калігула (37 – 41рр.)?
В) 1223р. – поразка руського війська на р. Калці, перше вторгнення монголів на українські землі. 1362р. – битва на р. Сині Води, перемога над монголами. Скільки років продовжувалося монгольське панування на українських землях?
16.  Розв’яжіть  завдання:
А) В 1893р. археологом В.Хвойкою на території сучасної України була відкрита Трипільська культура. Скільки років сягнуло від того пам’ятного дня?
Б) Чому Новий рік святкують двічі: 1 та 14 січня?
В) Який рік був раніше: 75р. до н.е. або 73р. до н.е.?
17.  Порахуйте:
А) 980 - 1015рр. – правління князя Володимира, скільки років він князював?
Б) 1199р. – утворення Галицько-Волинської держави. Скільки років цій події?
В) На стрічці часу зазначити дату першої згадки слова «Україна» (1187р.). Скільки років тому це було?
18.  Розв’яжіть  завдання:
А) Визначте століття:
7 рік —        … ст;
1789 рік —  … ст;
1014 рік —  … ст;
44 рік —      … ст;
1501 рік —  … ст;
1900 рік  -    … ст.
Б) Щоб встановити мирні відносини з Візантією, княгиня Ольга здійснила подорож до Константинополя в 957 р. Скільки було тоді років Святославові, якщо відомо, що на той час, коли загинув його батько князь Ігор (945р.), йому виповнилося 3 роки?
19.  Поміркуйте:
А) У якому році почалося XX ст.?
Б) У якому році закінчилося XIV ст.?
В) Визначте століття: 1861р, 1775р, 1036р.
20.  Розв’яжіть завдання:
А) Розташуйте у порядку зростання такі відрізки часу: тисячоліття, ера, десятиліття, століття.
Б) Скільки років сягнуло від початку нової ери?
В) 1489р. – перша згадка про українських козаків у писемних джерелах. 1775р. – остаточна ліквідація царським урядом Запорізької січі. Скільки років займає в історії України козацький рух?

Розділ ІІ  Життя людей за первісних часів
Тестові завдання №1
для перевірки засвоєння нового матеріалу
1.      Як називається найдавніший період в історії?
А) Залізний; Б) Кам’яний; В) Бронзовий
2.      Що допомогло людині здолати холод?
А) праця, вогонь, одяг, житло;
 Б) вогонь, одяг, житло;
3.      Скільки років існує людина?
 А) 2-3 млн. років; Б) 2-9 млн. років; В) 3-5 млн. років;
4.      Що означає Homo sapiens?
 А) людина сучасна; Б) людина розумна; В) людина уміла;
5.      Що таке еволюція?
А) поступовий розвиток від простих до складних форм;
Б) різка зміна існуючих порядків;
В)поступовий розвиток від складних форм до простих.
6.      До привласнюючої діяльності відносяться такі заняття:
А) полювання, збиральництво, рибальство;
Б) полювання, землеробство, збиральництво, рибальство;
В) землеробство, скотарство, ремесло;
Г) землеробство, рибальство, скотарство, ремесло.
7.      З якого матеріалу були виготовлені перші знаряддя праці? А) дерева;  Б) заліза; В) кістки;  Г) міді;  Д) каменю.
8.      Де в Україні знаходилась стоянка найдавніших людей?
А) с. Молодове; Б) Амвросієва; В) с. Королеве;
9.      Яка найголовніша відмінність людини від тварини?
А) уміння створювати знаряддя праці;
Б) уміння користуватися знаряддями праці;
В) прямоходіння;
Г) розум;
10.  За якими джерелами вчені вивчають стародавню історію?
А) письмовими та речовими;  Б) усними та письмовими;
11.  Що таке первісна родова община?
А) колектив родичів, що мають спільне майно;
Б)  колектив випадкових людей, що живуть разом;
В)  велика сім'я.
12.  Які твердження характеризують життя людей у період неоліту (5 правильних відповідей)?
1) 3начні зрушення в природі: остаточно відступив льодовик і встановилися близькі до сучасних природні умови;
2) Людське суспільство перейшло від привласнюючих до відтворюючих форм господарства;
3) З'явилися нові способи обробки каменю: шліфування, пиляння;
4) Винайдення людиною луку й стріл;
5) Полювання на мамонтів, бізонів, північних оленів;
6) Виникнення виробництва кераміки, прядіння й ткацтва;
7) Початок використання мідних знарядь праці;
8) Освоєння племенами злакових культур - ячменю та пшениці;
9) Приручення свійських тварин:биків, свиней, кіз, овець
      Варіанти відповіді:
А) 1, 3, 5, 8 ,9;   Б) 1, 2, 5, 7, 9;   В) 2, 3, 6, 8, 9;   Г) 3, 4, 6, 7, 8.
Тестові завдання №2
для перевірки засвоєння нового матеріалу
1.      Позначте назву історичного періоду, в який виникла первісна культура:
А) Кам'яний вік;  Б)   Енеоліт; В)   Залізний вік.
2.      Запишіть термін, що характеризує форму релігійних вірувань, відповідно до якої люди поклоняються певному виду рослин чи тварин ___________________.
3.      Розташуйте періоди в історії людства в хронологічній послідовності:
А) Неоліт;  Б) Палеоліт; В) Мезоліт; Г)  Енеоліт
4.      У яку добу люди винайшли лук зі стрілами?
А) Палеоліту;  Б) Мезоліту; В) Неоліту;  Г) Енеоліту.
5.      Наука про речові пам’ятки історії — це:
А) нумізматика; Б) топоніміка; В) археологія.
6.      Досягнення людей в їх матеріальному і духовному житті — це:    А) культура; Б) господарство; В) політика.
7.      Підкресліть зайве слово:
А) Дністер, Дніпро, Волга, Прут.
Б) Пшениця, картопля, ячмінь, просо, бобові.
В) Збиральництво, гончарство, ткацтво, ковальство.
8.      Підберіть слово-синонім:
А) Селище — ...     Б) Тваринництво — ...   В) Язичництво — ...
9.      Знайдіть аналогію.
А) Сучасність — цемент = давні часи — ...
Б) Риболовство — кістяні й мідні гачки = Землеробство — ...
10.  Проставте у логічній послідовності наведені факти:
А) поява великих сімей;
Б) виникнення орного землеробства;
В) поява знаті та нерівності;
Г) виникнення міст;
Д) перетворення вождів на царів, правителів держав.
11.  Поява обміну стала необхідною у зв’язку:
А) з виникненням землеробства й мотики;
Б) з появою знаті;
В) з розподілом праці.
12.  Оберіть неправильну відповідь.
Декілька родових общин, що живуть в одній місцевості:
А) складали плем’я;
Б) складалися з великих сімей;
В) управлялися радою старійшин

Тестові завдання №3
для перевірки засвоєння нового матеріалу по темі «Виникнення людини. Залюднення Європи»
1.      Оберіть правильне твердження.
Найдавніші люди жили в жарких країнах, де не буває холодних зим і морозів: А) так;      Б) ні;
2.      Оберіть правильну відповідь.
Найдавніші люди:
А) спілкувалися за допомогою слів і жестів;
Б) володіли членоподільною мовою;
В) не вміли розмовляти.
3.      Оберіть визначення заняттям найдавніших людей.
Основне заняття найдавніших людей — пошук їстівного коріння, плодів, ягід, пташиних яєць — це...
А) полювання;  Б) збирання;  В) землеробство.
4.      Які з відповідей є помилковими?
Перший тип найдавнішої людини був:
А) «людина прямоходяча»;
Б) «людина уміла»;
В) «людина розумна».
5.      Оберіть визначення, що об’єднує наведені слова.
Палка-копачка, загострений камінь, дубина — це...
А) найдавніші знаряддя праці;
Б) предмети, які найдавніші люди використовували під час полювання;
В) предмети, які вміли виготовляти мавпи.
6.      Продовжте перелік.
У вигляді найдавніших людей переважали мавпоподібні риси:
А) грубе обличчя з приплюснутим носом, низьке скошене чоло;
Б) надбрівний вал;
В) довгі руки, нижчі за коліна.
7.      Як називається неукріплене людське поселення кам’яної доби?
А) табір; Б) стоянка; В) село.
8.      Установіть відповідність між видами найдавніших людей та їхніми основними характеристиками (3б):
1. австралопітек; 2. пітекантроп; 3. неандерталець; 4. «людина розумна»
А) міцна, спритна й витривала істота, основне заняття — полювання, навчилася виготовляти понад 60 видів кам’яних знарядь;
Б) мала середній об’єм мозку, порівняно з мавпами, співвідношення ваги мозку та ваги  всього тіла значно збільшилося;
В) середній зріст становив 172 см, обличчя май же не відрізнялося від облич сучасних людей;
Г) людина робить епохальні відкриття – навчається обробляти землю й використовувати перший метал – мідь;
Д) «людина прямоходяча» — кремезна, невисока на зріст істота, яка впевнено пересувалася на  двох ногах;
9.      Установіть причинно-наслідкові зв’язки(2б):
1.поява приватної власності на знаряддя праці, житло, худобу
2.розвиток землеробства, скотарства  і перших ремесел
3.зміна способу життя і розумового розвитку неандертальця
4.найважливіші обов’язки в племені  поступово зосередилися в руках  чоловіків
А) льодовиковий період;
Б) виникнення регулярного обміну продуктами;
В) поява релігійних уявлень у первісної людини;
Г) перехід від матріархату до патріархату;
Д) поява відтворювального  господарства.

Тестові завдання №4
для перевірки засвоєння нового матеріалу по темі «Кроманьйонець – людина розумна»
1.      Назва держави, де знаходиться печера Кро - Маньйон:           
А) Данія; Б) Франція;  В) Україна.
2.      Представник людини, який за своїми фізичними даними майже повністю відповідав сучасному типу людини:
А) олдовейський;        Б) неандерталець;          В) кроманьйонець.
3.      Форма суспільства, де жінка відігравала провідну роль в людському колективі:
А) матріархат;          Б)  патріархат;          В) конкубінат.
4.      Сталий колектив первісних людей, що складався з кровноспоріднених родичів
А) плем’я;                      Б) рід;                             В) стадо.
5.      Об’єднання кількох родів, що спільно живуть, працюють, ведуть господарство              
А) плем’я;                      Б) стадо;                            В) гурт.
6.      Один з видів привласнювального господарства первісних людей :
А) землеробство;       Б) садівництво;                В) збиральництво.
7.      Назва хутора на Київщині, де знайдена стоянка кроманьйонців:
А) Добраничівка;               Б) Гінці;                  В) Рокосів.
8.      Назва села на Полтавщині, де знайдена стоянка кроманьйонців :
А) Добраничівка;               Б) Гінці;                 В) Рокосів.
9.      Житла кроманьйонців, в основному, мали форму:
А) круглу;             Б) квадратну;                    В) ромба.
10.  Найбільша тварина, на яку полювали кроманьйонці:
А) олень;             Б) мамонт ;                   В) печерний ведмідь.
11.  Яке знаряддя полювання з’явилося в період життя кроманьйонця:
А) лук і стріли;            Б) спис;                 В) сокира.
12.  Де переважно жили кроманьйонці:
А) печерах;      Б) будували житла власноруч;    В) норах.

Тестові завдання №5
для перевірки засвоєння нового матеріалу по темі
«Трипільська культура»
1.      Що з наведених ілюстрацій належить до пам’яток Трипільської культури (підручник, стор.46)
2.      До якого періоду розвитку людства належить Трипільська культура? А) палеоліт: Б) неоліт; В) енеоліт.
3.      Що таке археологічна культура?
А) розкопки місця поселення, по результатам чого археологи роблять висновки про спосіб життя людей;
Б) джерела, які вказують на особливість життя населення;
В) речові залишки, знайдені під час розкопок, що належать до одного історичного часу й території, яким притаманні спільні риси.
4.      В якому році і ким була відкрита Трипільська культура?
А) в 1879 р. М.Грушевським; Б) в 1897 р. В.Хвойка; В) в 1822р. Ж.Шампольйоном.
5.      Вкажіть хронологічні рамки існування Трипільської культури
А) від ІV тис. до н.е. до середини ІІІ тис. до н. е.;
Б) від V тис. до н.е. до середини ІІІ тис. до н. е.;
В) від ІІІ тис. до н.е. до ІІ тис. до н. е.
6.      Виберіть, що складало основу господарства трипільців:
А) перелогове землеробство;
Б) вели кочовий спосіб життя;
В) сіяли ячмінь, просо, пшеницю;
Г) займалися садівництвом;
Д) землю обробляли мотиками, застосовували тяглову силу волів;
Е) використовували працю рабів та полонених;
Є) займалися скотарством;
Ж) було розвинуто ремесло;
З) займалися тільки полюванням, торгували хутром, худобою.
7.      Яким було трипільське суспільство?
А) вели кочовий спосіб життя, багато воювали;
Б) досягли великої майстерності в будівництві життя;
В) жили сім’ями, що об’єднувалися в общини, а пізніше – у племена;
Г) кожне плем’я мало різну мову, свою культуру;
Д) будинки розташовували колом із загоном для худоби в центрі;
Е) кількість жителів поселення була невеличкою, дуже страждали від  набігів інших племен;
Є) загальну кількість трипільців дослідники оцінюють приблизно в 1 млн. осіб;
Ж) вірили в богів грому, сонця, вітру, дощу;
З) основу господарства складало скотарство.
8.      Назвіть причини занепаду трипільського суспільства:
А) виснаження землі, зменшення врожаю;
Б) зміна клімату, посухи;
В) степи України більш сприяли скотарству ніж землеробству;
Г) були завойовані іншими племенами, які існували поряд з трипільцями;
Д) неврожаї визвали голод та епідемії, що стало причиною занепаду.
9.      Вкажіть ознаки релігії трипільців:
А) розвинуто культ богині – матері;
Б) поклонялися лісним тваринам, обожнювали худобу;
В) вірили в богів грому, сонця, вітру, дощу.
10.  Яку територію заселяли трипільці?
А) заселяли Лісостеп України, від Дністра до Дніпра;
Б) Степ України, від Дону до Дністра;
В) вся територія України, від Прип’яті до Чорного моря.
10.  Намалюйте план – реконструкцію трипільського поселення в селі Майданецьке на Черкащині. Складіть до нього розповідь (2б).

Тестові завдання №6
для тематичної перевірки по темі
«Життя людей за первісних часів»
1.      Що означає термін «тотемізм»?
А) віра в походження людей від тварин
Б) віра в надприродні сили
В) віра в одухотворення предметів
Г) обряд посвяти в старійшини
2.      У І тис. до н. е. люди навчилися обробляти:
А) камінь; Б) залізо; В) золото; Г) мідь
3.      Коли з’являється «людина розумна» — кроманьйонець?
А) Приблизно 50–45 тис. років тому
Б) приблизно100–90 тис. років тому
В) приблизно 60–55 тис. років тому
Г) приблизно 40–35 тис. років тому
4.      Привласнююче господарство це:
А) збиральництво, мисливство, рибальство
Б) скотарство, збиральництво, рибальство
В) землеробство, скотарство, тваринництво
Г) мисливство, землеробство, скотарство
5.      Відтворююче господарство це:
А) збиральництво і мисливство
Б) скотарство і збиральництво
В) землеробство і скотарство
Г) мисливство і землеробство
6.      Установіть хронологічну послідовність:
А) бронзовий вік; Б) мідний вік; В) залізний вік; Г) кам’яний вік
7.      Розташуйте в логічній послідовності умовні назви форм первісної людини:
А) австралопітек; Б) неандерталець;
В) пітекантроп;  Г) кроманьйонець
8.      Вставте пропущені слова:
Близько 40 тис. років тому з’явилася ... людина, яку ще називають HOMO SAPIENS, що в перекладі означає…. Людина заселила континенти … . У зв’язку з потеплінням зникають великі тварини …... Людина винаходить механічний пристрій для полювання - …. Відбулися зміни і в людському колективі, стадо змінюється на …– колектив кровних родичів. Спочатку був період, коли на чолі родової общини була жінка. Цей лад називався - …. Декілька родів, які жили на одній місцевості, мали спільних предків, звичаї, вірування і складали….
9.      Розв’яжіть задачу: 
Писемність виникла близько 5 тисяч років тому, а обробка міді – близько 5 тисяч років до н. е. Що було раніше і на скільки раніше?
10.  Теми для письмового  оповідання(3б):
1. Несподівана зустріч на лісній галявині.
2. Вогонь – друг і ворог первісної людини.
3. Полювання на мамонтів.
4. Життя у первісному поселенні.
5. День з життя скотаря – кочовика.

Тестові завдання №7
для тематичної перевірки по темі
«Життя людей за первісних часів»
1.      Розташуйте в хронологічній послідовності періоди розвитку людства:
А) кам’яний вік;
Б) бронзовий вік;
В) залізний вік;
Г) мідно – кам’яний вік.
2.      Першими заняттями давньої людини були:                            А) збиральництво; Б) полювання; В) землеробство; Г) скотарство.
3.      Із наведених нижче видів господарювання людини виберіть ті, які належать до відтворюючого господарювання:              А) полювання; Б) садівництво; В) землеробство; Г) ремесло;
Д) збиральництво; Є) риболовство; Е) бортництво.
4.      Співвіднесіть поняття та їх значення:
1) первісне стадо; 2) родова община;  3) сусідська община;
А) колектив окремих людей;
Б) колектив родичів;
В) давні тимчасові колективи людей.
5.      Заповніть таблицю, використовуючи інформацію, наведену нижче: палка – копачка, скребок, піч для загартування глини, рубило, ткацький верстат, голки з кістки, мідна сокира, гачки для рибальства, гончарний круг, мотика.
Знаряддя праці первісної людини /  Знаряддя праці ремісника
6.      Охарактеризуйте «людину розумну» :
А) була першою справжньою людиною, вміла розмовляти, мала пряму статуру;
Б) виготовляли кам’яні знаряддя праці, найбільшою на Україні була стоянка Киїк – Коба в Криму;
В) виявлені в Африці приблизно 100 тис. до н.е. Звідти і пішло
розселення на інші континенти;
Г) уперше рештки «людини розумної» виявили в місцевості Кроманьон;
Д) мали зріст 172 см., більший об’єм мозку, ніж у попередніх істот, на вид не відрізнялися від сучасних людей;
Е) мали мавпоподібну статуру, пересувалися на двох ногах;
Є) виготовляли багато знарядь праці: голки, шила, наконечники  списів, гарпуни, палиці, прикраси;
7.      Витлумачте поняття: кам’яний вік, культурний шар.
8.      Які знання та вміння стали надбанням давнього кам’яного віку:
А) люди за найдавніших часів не мали жодних наукових знань і цілковито залежали від природи;
Б) лічба здобичі, для неї використовували палички, камінці, вузлики. Поклало початок математичних знань;
В) мали знання з біології, медицини;
Г) вміли складати найпростіші карти місцевості, склали перший календар;
Д) дуже боялися сил природи, тому не здійснювали спостережень за навколишнім світом;
Е) виготовляли елементарні знаряддя праці, що поклало початок розвитку техніки.
9.      Мистецтво – це…?
А) навколишній світ людини;
Б) творче відображення, відтворення дійсності в художніх образах;
В) спосіб передачі інформації первісною людиною.
10.  Що характеризує ремесло первісної людини?
А) люди навчилися свердлити, шліфувати камінь, винайшли глиняний посуд;
Б) розвиток землеробства та скотарства;
В) винайдення гончарного кругу, приладів для свердління, ткацького верстату;
Г) майстри цілком присвячували себе заняттям, обмінюючи виготовлені ними речі на харчі й заробляючи цим умінням на життя;
Д) було погано розвинуте, бракувало наукових знань та спостережень.
11.  Найпершими містами вчені вважають Єрихон та Чатал – Гуюк. Що притаманно цим містам:
А) мали зовнішні оборонні укріплення;
Б) будинки будувалися строго вулицями і сходилися до центральної площі;
В) були розвинуті ремесло, скотарство, землеробство;
Г) був сформований прошарок родової знаті, зацікавленої в розбудові держави;
Д) в містах розвинута соціальна сфера, були оснащені водогоном, каналізацією;
Е) належать до неолітичних міст, археологічні розкопки свідчать, що їхні жителі майже досягли рівня цивілізації.
12.  Що характеризує трипільську культуру:
А) Трипільська культура проіснувала 1,5 тис. років;
Б) трипільці були войовничими племенами;
В) основу землеробства трипільців становило перелогове рільництво;
Г)  трипільці володіли технікою вироблення глиняного           посуду;
Д) назва «трипільці» походить від назви с. Трипілля (Київська область);
Е)  кількість жителів у деяких поселеннях трипільців становила більше ніж 10 тис. осіб;
Є)  трипільці поклонялися лісовим богам.

Тестові завдання №8
для тематичної перевірки по темі
«Життя людей за первісних часів»
1.      Вкажіть  хронологічні межі енеоліту:
А) VІ-ІV тис. до н.е.;                         В)  ІІІ-І тис. до н.е.;
Б) ІV-ІІІ тис. до н.е.;                         Г)  ІХ-VІ тис. до н.е.
2.      Вкажіть період появи «людини розумної» - кроманьйонця:
А)  приблизно 100-90 тис років тому;   Б) приблизно 50-45 тис років тому; В) приблизно 60-55 тис років тому;  Г) приблизно 40-35 тис років тому.                    
3.      Вкажіть період існування Трипільської культури на
території України:     
А)   ХІ- VІІ тис. до н.е. ;                     В)  ІV- ІІІ тис. до н.е.;
Б)  VІ-V тис. до н.е.;                            Г)   ІІ- І тис. до н.е.
4.         Вкажіть, який вид людини з’явився на Землі раніше інших?    А) неандерталець;       В) пітекантроп;
                 Б) кроманьйонець;      Г) австралопітек.    
5.      Визначте місце, де було знайдено залишки видів  найдавнішої людини кам’яного віку.
А)  Ущелина Олдовей в Північно- Східній Африці;  
Б)   Долина Неандерталь в Німеччині;
В)   Печера Кро- Маньйон у Франції;
Г)   с. Королеве в Україні.
6.      Основу привласнюючого господарства первісних людей
становили:
   А)  землеробство, скотарство, рибальство;
   Б)  збиральництво, тваринництво, рибальство;
   В)  землеробство, збиральництво, мисливство;
   Г)  мисливство, збиральництво, рибальство.
7.      Яке житло в епоху палеоліту будували первісні люди?
  


                            А                                                              Б


           
                     В                                                    Г
8. Позначте варіант, де вміщений правильний перелік стоянок
первісних людей, що були знайдені на території сучасної України:
1. Кро – Маньон;               4. Королеве;        А)   2, 3, 6 ;     Г) 4, 5, 6.                                  
2. Тешик – Таш;                5. Мізин;               Б )  3,4,5; 
3. Киїк – Коба;                  6.  Альта міра;      В )  3,4,5;
9. Заповніть пропуски в ланцюжку:   
         
А)  рід;   Б)  сусідська община;  В) патріархат;       Г)  матріархат.
10. Визначте правильну хронологічну послідовність давніх періодів в історії людства:
А)  палеоліт, мезоліт, неоліт, енеоліт, бронзовий вік;
Б ) палеоліт неоліт, мезоліт, бронзовий вік, енеоліт;
В)  палеоліт мезоліт енеоліт, неоліт, бронзовий вік;
Г) палеоліт, бронзовий вік, неоліт, енеоліт, мезоліт.
11. Людина почала виплавляти метал 6 тис років тому. У якому тисячолітті це відбулося?
А)  IV тис.  до н.е.;  Б) VI тис.  до н.е.; 
 В)  V тис.  до н.е;    Г) VII тис.  до н.е.
12. Визначте на малюнку зображення неандертальця:
        А                    Б                  В                    Г

Історичний диктант до теми
«Поява людини сучасного типу»
1. У якому первісному колективі провідну роль відігравали родові стосунки?
2.  Назвіть знаряддя праці, за допомогою яких первісні люди ловили рибу.
3. Що дозволило первісній людині пережити льодовиковий час?
4. На яких тваринах полювали за допомогою ями-пастки?
5. Хто управляв родовою общиною за часів первісного суспільства?
6. Матріархат — це ...
7. Назвіть час, коли існували кроманьйонці.
8. Назвіть перше механічне пристосування, винайдене первісною людиною.
9. Який континент вперше був заселений кроманьйонцями?
10. Рід — це ...
11. Основне заняття первісних людей — пошук їстівного коріння, плодів, ягід та ін. — це ... тип господарювання.
12. Чи справедливим є твердження про те, що людина розумна виникла близько 40 тисяч років тому?

Історичний диктант до теми
«Культура та вірування первісних людей»
1. Показник рівня розвитку людського суспільства.
2. Віра у надприродні сили й поклоніння їм.
3. Релігія, яка обожнює сили природи.
4. Намагання людей за допомогою певних обрядів впливати на
сили природи чи інших людей.
5. Зображення божества з дерева або каменю.
6. Поклоніння та вшанування померлого предка.
7. Звернення до бога з проханням.
8. Подарунок богові.
9. Оповідання, в яких відтворено уявлення первісних людей про навколишній світ.
10. Віра людей у таємний зв’язок роду з тваринами або рослинами.
11. Людина, що володіє магією.
12. Віра у невидимих духів або душі, якими первісні люди наділяли живу чи неживу природу.

Історичний диктант до теми
«Первісна людина»
                        Записати правильні відповіді: «Уперше сліди людини нового типу знайшли в долині Кро-Маньйон, на півдні Іспанії. Кроманьйонець вперше з’явився в Америці. Стоянки кроманьйонців знайдено й на Україні – це поблизу сел. Королеве, Рокосів.
Кроманьйонець, так само, як і неандерталець, вів напружену боротьбу за виживання в умовах суворого клімату, холоду й голоду. Він майстерно оволодів усіма прийомами розпорошеного полювання. Зубр був найбільшим з усіх тварин, які траплялися людині.
Виробляти продукти харчування люди ще не вміли. Вони знаходили їх у довкіллі в готовому вигляді. Такий спосіб господарювання називається прихватницьким. З початком потепління , появою численних тварин і птахів люди мали вдосконалювати засоби полювання. Приблизно 10 тисяч років тому людина винайшла арбалет, які давали змогу вполювати дичину на значній відстані.
Кроманьйонці вміли вже самі будувати житла. Селилися на пагорбах, біля річок. Житла будували, в основному, квадратними із жердин, зверху покривали шкурами тварин. Знадвору попід стінами встановлювали черепи та великі кістки мамонтів. Зверху шатро накривали рогами оленя чи бивнями мамонта. Всередині в шатрі горів вогонь. Поблизу жител знаходилися господарчі ями: там зберігали знаряддя праці».



Завдання
для практичної роботи в групах до теми
«Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України. Трипільська культура».
№1 «Трипільська культура»
1. Опрацювати підручник та відповісти на питання:
1).        Вкажіть, хто з відомих археологів у 1897 р. здійснив відкриття трипільської цивілізації:
а) Р. Чайлд; б) В. Хвойка; в) Г. Картер; г)            Г. Шліман.
2).        Вкажіть ознаки трипільської цивілізації:
а)         перехід до орного землеробства;
б)         перехід до кочового скотарства;
в)         наявність релігійного культу богині-матері;
г)         винайдення заліза;
д)         поклоніння богу вогню — Сварогу;
є)        будування великих поселень — протоміст.
2. Вставте пропущені слова
            Однією з найрозвинутіших культур енеоліту була … культура, що існувала в …тис. до н.е. Вона була відкрита археологом … біля селища… на Київщині в … році. Основними заняттями трипільців було… займались вони й іншими видами господарства:…Відмінністю трипільської культури є виготовлення глиняного посуду, звідси виникла й інша назва трипільської культури – культура… кераміки.
3. Розгляньте план – реконструкцію трипільського поселення
в селі Майданецьке на Черкащині (підручник, стор. 42).
Складіть до нього розповідь.
№2 «Стоянка в Мізині на Чернігівщині».
1. Назвіть стоянки доби пізнього палеоліту на території України:
А) Амросіївка на Донбасі, Лука - Врублівецька на Житомирщині, Антонівка на Донбасі;
Б) Кіїк – Коба в Криму, Королево на Закарпатті, Журавська на Чернігівщині;
В) Мізин на Чернігівщині, Межиріччя на Черкащині, Добраничі на Київщині, Кирилівська в Києві.
2. Стоянка Мізин знаходиться: А) на правому березі Десни на Чернігівщині; Б) в Лісостепу України, від Дністра до Дніпра; В) на Закарпатті.
3. Археологи дослідили рештки стоянки. Що вони там знайшли? Складіть усну розповідь, використавши підручник (стор. 43).
4. Роздивіться ілюстрацію підручника (стор. 44). Складіть розповідь, використавши наступний план:
А) місце розташування поселення, до якого періоду відноситься;
Б) основні види заняття;
В) житло та його надійність;
Г) знаряддя праці;
Д) який епізод життя мешканців зображено;
Є) ваше власне враження від малюнку.
№3 «Кирилівська стоянка»
1. Назвіть стоянки доби пізнього палеоліту на території України:
А) Амвросіївка на Донбасі, Лука - Врублівецька на Житомирщині, Антонівка на Донбасі;
Б) Кіїк – Коба в Криму, Королево на Закарпатті, Журавська на Чернігівщині;
В) Мізин на Чернігівщині, Межиріччя на Черкащині, Добраничі на Київщині, Кирилівська в Києві.
2. Коли була відкрита Кирилівська стоянка і де?
3. Археологи дослідили рештки стоянки. Що вони знайшли? Використовуючи текст підручника (стор. 44), складіть усну розповідь.
4. Роздивіться ілюстрацію підручника (стор. 45). Складіть розповідь, використавши наступний план:
А) місце розташування поселення, до якого періоду відноситься;
Б) основні види заняття;
В) житло та його надійність;
Г) знаряддя праці;
Д) який епізод життя мешканців зображено;
Є) ваше власне враження від малюнку.

Розвиваючи та творчі завдання
1.      Користуючись ланцюгами опорних слів спробуйте переказати вивчений матеріал. Ланцюги опорних слів:
1) Кам’яний вік – палеоліт – архантропи - первісне стадо –
привласнюючи господарство - с. Королеве – неандертальці –
льодовиковий період - видобування вогню – кроманьйонці - родова община - плем’я - формування релігійної свідомості.
2). Мезоліт – потепління - мисливська криза - лук та стріли - приручення диких тварин – неоліт - неолітична революція - відтворююче господарство – гончарство – ткацтво – енеоліт – мідь - трипільська культура – землеробство - бронзовий вік - суспільний поділ праці.
2.      Порівняти ілюстрації знарядь праці первісної людини (підручник, параграф 2, стор. 17, стор. 19.). Що в них спільного та відмінного? Які з них найбільш сучасніші? Про які нові заняття первісних людей вони свідчать?
3.      Уявіть, що ви зустріли первісну людину. Складіть розповідь про зовнішній вигляд та заняття:
А) Австралопітека; Б) Неандертальця;
В) Пітекантропа; Г) Кроманьйонця.
Використати надані опорні слова: загострений камінь, палка – копачка, збиральництво, мисливство, стадо, рід, плем’я, язичництво.
4.      Прочитайте підручник параграф 5, п. 3. Поміркуйте, завдяки чому змінювалося життя первісної людини? Які нові знаряддя праці вони почали виготовляти? Складіть простий план  – відповідь.
5.      Фрідріх Енгельс сказав, що людину створила праця. Як ви розумієте ці слова? Розкажіть про розвиток людства в процесі праці.
6.      Близько 100 тис. років потому на Землі почався льодовиковий період. Більшість тварин вимерла або пішла на південь. Люди вистояли перед лютим холодом та наступом льодовиків. Поміркуйте, що було необхідне давнім людям, щоб вижити?  Назвіть причини, які ви вважаєте головними в боротьбі людей з суровим кліматом. Як змінилося життя людей, коли вини зіштовхнулися з новими природніми умовами?
8.      Складіть розповідь про життя первісної людини, почавши його так: «Ввечері весь рід збирався біля вогню відпочити та погрітися. Але люди не тільки відпочивали…»
9.      Науковці вважають, що оволодіння вогнем людиною є найважливішим відкриттям людства. Що це дало суспільству тоді і зараз?  Чому втрата вогню була бідою? Доведіть свою думку.
10.  Первісні люди зробили багато відкриттів та спостережень, які збереглися до наших днів. Вкажіть найбільш важливіші. Поясніть зв'язок між працею та відкриттями.
11.  Уявіть, що ви опинилися в селищі землеробів та скотарів. Складіть розповідь, почавши «Коли я вийшов на лісову галявину, то побачив невелике селище. Чоловіки з кам’яними сокирами розчищали поле. «Що вони збираються робити? – зацікавився я і пішов до людей.» Для розповіді використати ілюстрації підручника.
12.  Виправте помилки в тексті, поясніть свій вибір.
  «Більш як 100 років тому в Україні було відкрито Трипільську цивілізацію. Археолог Вікентій Хвойко в 1897 р. розкопав неподалік від містечка Трипілля Запорізької області селище стародавніх людей. Він був глибоко вражений тим, що знайшов, і назвав нову археологічну культуру трипільською. Трипільська культура — це багата і висока культура скотарів, наших далеких пращурів. Трипільські племена в Україні проживали у великих селищах, або первісних містах, яких не знав на той час жоден інший народ світу. .  Всі стародавні міста будувалися у формі квадрату. Усього в Україні відкрито понад 20 трипільських міст. Основним заняттям трипільців  було полювання. Трипільську культуру не випадково назвали «культурою мальованої скульптури». Символом Сонця для трипільців був змій, а символом води – бик.»

Немає коментарів:

Дописати коментар